zaterdag 16 augustus 2008

Het web weet of je man of vrouw bent.


The Library of Congress

Ik ga er van uit dat ik me tamelijk sekseneutraal op internet begeef. Ik lees over nieuws, boeken, internet, wandelen, vakantie enzovoorts.
Ik ben niet geïnteresseerd in mode maar ook niet in de meest ingewikkelde technische snufjes.

Mikeonads beweert dat hij uit mijn bezoekersprofiel mijn sekse kan detecteren.

Ik was nogal sceptisch omdat ik nogal veel sites bezoek. Veel sites die ik bezoek vind ik niet eens de moeite waard en worden die ook meegeteld?
Veel sites bezoek ik via links die door mannen zijn gemaakt en dus 'mannelijk' genoemd zouden kunnen worden. En veel bezochte sites worden waarschijnlijk mannelijk genoemd omdat ze een wat nerd-achtige uitstraling hebben.

Dus ik bereidde me op een sekchange-vonnis en als vrouw vind ik dat toch jammer.

Groot was mijn verbazing dat volgens Mike ik 77% vrouw ben, pfft gelukkig.




Maar hoe doet hij dat?
Als uitgangspunt gebruikt hij de Amerikaanse database Quancast.
Quancast maakt gebruikersprofielen van websites. Dus het is een kwestie van tellen of een site meer vrouwen dan wel mannen trekt.

Quandcast geeft de verhouding mannelijk vrouwelijk via een cijfer weer. Het cijfer 1 is sekseneutraal, boven de 1 mannelijk en er onder vrouwelijk. YouTube is met het cijfer 1 neutraal, Flickr is met zijn 1.15 mannelijk en Gmail met het cijfer 0,9 vrouwelijk.
Van de sites zoals Nasa.gov snap ik dat die een cijfer 1.38 hebben gekregen maar ik begrijp niet waarom Gmail vrouwelijker publiek aanspreekt. En Yahoo blijkt ook een 0,9 te krijgen. Heel apart.

Misschien kunnen de Wiskundemeisjes meer over deze cijfers zeggen want ik blijf mijn twijfels hebben over de getallen.

Nadat Quandcast de cijfers heeft ophgehoest is de volgende stap mijn browsergeschiedenis vergelijken met de database.
En dan komt er het eindoordeel uit.

Hoe vrouwelijk of mannelijk browsen jullie?


links
Oorspronkelijke plek van het script: Azarask
Petesearch heeft op Mikes script weer verder geknutseld en heeft er een wordcloud van gemaakt.

Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share