zaterdag 9 augustus 2008

Literatuur op Google Earth



Lezen voor de nieuwe mediamens is echt niet meer voldoende. Van literatuur wordt films, strips, luisterboeken, games en veel meer gemaakt.
In je eentje een boek lezen is saai.
Nu wordt tijdens het lezen wordt op internet informatie uitgeplozen , recensies uitgewisseld en boekenkasten vergeleken.
Tegelijkertijd zijn er discussies over de schadelijkheid van de multimediale verleidingen.

Ik geloof niet dat het een het andere hoeft te schaden.
Het gebruik van al die verschillende bronnen kan zowel storend als stimulerend werken. Ik lees Haases 'Woud der verwachting' juist door de achtergrondinformatie met meer plezier dan voorheen. Maar ik wordt aan de andere kant ook afgeleid door alle vragen die in me opkomen waarna ik mezelf niet lang daarna verdwaasd terugvind op internet. Valt niet altijd mee.



Nu is er weer een andere bron aan de leesbeleving [sic] toegevoegd: Googlelittrips.

Googlelittrips toont literatuurverhalen via Google Earth. Amir en Hassan's belevenissen (Kiterunner) zijn nu virtuele te bereizen.

De makers gaan met dit project niet over een nacht ijs. De hoofdstukken staan netjes gegroepeerd en zijn daardoor gemakkelijk te vinden. En via een popupscherm worden citaten, foto's en vragen over de literatuur getoond. Er zijn aanwijzingen voor docenten want Googlelittrips heeft een educatieve functie.

Ik vond het het goed werken om via Google Earth te reizen door de Kiterunner. Het geeft daadwerkelijk een andere dimensie aan het boek en dat smaakt alleen naar meer.
Zou Google hier ook Street View voor kunnen ontwerpen? :)



Naast de G-Earth verwijzingen zijn er ook enkele podcasts te beluisteren. Multi- multi- media indeed.


gevonden via Onlinekaarten


Verder lezen:
Moqub, Nieuwe media die vraagt om een nieuw soort geletterdheid.
New York Times, Literacy debate

Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share