dinsdag 20 mei 2008

YouTomb, de waakhond van YouTube.



YouTube mag dan de bekendste distributeur van filmpjes op internet zijn, ze verwijderen er ook een heleboel.
Dat heeft te maken met rechten, politiek en andere gevoeligheden.
De filmpjes worden niet met de hand verwijderd maar via filters wordt dit gedaan.
En of deze filters dit goed doen is de vraag.

Via websonic ben ik op YouTomb gestuit.
YouTomb is een initiatief van een aantal MIT-studenten die zich heeft opgeworpen als de waakhond van de censuur bij YouTube, wat ze overigens niet perse afwijzen.


About YoutTomb

De site laat voortdurend updates zien van alle films die YouTube verwijdert. Ze voegt daar nog wat data bij zoals: wie, wanneer de film heeft geĆ¼pload en door wie, wanneer en waarom het is verwijderd. Interessant om door te bladeren.

Op de site zelf valt alleen te browsen, de zoekmogelijkheden zijn zeer beperkt.
Ik probeerde bijvoorbeeld te achterhalen of Fitna, de film van Wilders, op YouTube was geweest en verwijderd.

Ik kon dit alleen door via Google het volgende in te vullen :
"fitnafilm" site:http://youtomb.mit.edu/
Met dit commando wordt binnen de site van YouTomb gezocht naar het woord: 'fitnafilm'

Ik vond het volgende:

Wilders heeft zijn film oorspronkelijk niet op YouTube gezet, maar blijkbaar heeft iemand met de naam ' fitnafilm' dit toch gedaan.
Het account ' fitnafilm' is overigens alweer gesloten.

1 opmerking:

Unknown zei

Dat is een interessant project zeg!

Het is nu te laat om er op het gemak in te duiken maar met dit soort tools mag ik altijd maar wat graag spelen.

Bedankt voor de tip!

 
Bookmark and Share