maandag 19 mei 2008

E-mail, think before you send



Druk, druk, mailen, mailen en dan Oeps. Had ik nu nog maar niet op verzenden gedrukt.

Dit gebeurt me regelmatig.
Meestal zijn het nog onschuldige foutjes; ik heb de bijlage er niet bij gezet of heb een spelfout gemaakt.

Maar er zijn natuurlijk verhalen van e-mails die echt niet kunnen, naar de verkeerde persoon zijn gestuurd of die niet uitgelekt mochten worden.

Thinkbeforeyousend.com is een website waar je je meest beschamende e-mail-flaters naar kunt sturen zodat anderen hier ook van kunnen genieten.
Wat het zo leuk maakt is natuurlijk dat je de flaters van anderen kunt lezen.

De makers David Shipley en Will Schwalbe hebben een missie in e-mail-land. En gebruiken de letters van SEND om de boodschap in een mooi jasje te gieten.

Verzend een e-mail alleen dan wanneer het voldoet aan de volgende criteria:
Simple,
Effective,
Necessary, or
Done.
kortom e-mail moet moet eenvoudig, effectief, nodig en doelgericht zijn.

De discussies over e-mail bestaan al zo lang er e-mail bestaat. Ik heb eerder al gepost over wanneer e-mail niet te gebruiken. Een mooie kaart daarbij gaf uitsluitsel.

Heeft iemand nog een voorbeeld van schaamtevolle e-mails?
Ik lees ze graag.
;-), :-0
(en wat zijn de regels over emoticons?)

nog enkele links
netiquette microsoft
netiquette nrc
about.com over email netiquette
Interview met Schwalbe

via Freakonomics
plus nog een ander vervelend e-mailfout in Freakonomics

3 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

dat is een goeie!

Die S,E en N: daar houd ik me niet altijd aan. Die D wel, als ik op SEND heb geklikt :-)

En face 2 face vind ik sowieso fijn(er). Op het moment dat ik op send druk voelt het allemaal nog wel goed maar als de reactie dan uitblijft (en dat is nogal logisch ^^^) kan ik soms denken dat het misschien toch niet zo handig was ... dat op SEND drukken.

Anoniem zei

your site is loading slowly..

Liek Schoeren zei

@ Anoniem, Ik don't know why, maybe it is becaus I have to much photo's on it? But try please to load it, and I will try to fix it. :-)

 
Bookmark and Share