maandag 12 mei 2008

wiki nieuwgeletterdheid



Geïnspireerd door Newliteracy is Frank Biesta een Nederlandse wiki begonnen over nieuwegeletterdheid.

twee kwootjes:

De wereld waarin we leven verandert met enorme snelheid en degenen die werkzaam zijn op het gebied van onderwijs beginnen de impact te begrijpen die technologie heeft op de cultuur en het leerplan van de school.


en

Technologische vaardigheden vormen niet de focus. Het is zelfs zo dat technologie niet rechtstreeks naar voren komt bij de eerder vermelde vragen. In plaats daarvan vormt technologie deel van een groter geheel. Leerlingen zullen de technologische vaardighedenis op school op dezelfde manier leren als in de “echte wereld”: wanneer ze nodig zijn.

Vooral dat laatste is wel iets waar ik me nogal eens in vergis.
Ik vind al die nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden op internet zo leuk dat ik wel eens vergeet dat anderen dat niet zo zien en echt moeite moeten doen om de nieuwe technieken te accepteren te leren gebruiken. En dan is het beter om de informatielessen op een logische manier in te bedden.

Maar dat betekent niet dat ik een lichte vorm van bemoeizorg niet moet laten. :-)


2 opmerkingen:

Frank Biesta zei

Hi Liek,

Dank voor je link. Op dit moment "ziet" het programma hem nog niet, maar ik neem aan dat dat even kan duren...

Mooie site overigens; ik heb hem meteen bij de feeds op mijn iGoogle pagina gezet.

Liek Schoeren zei

dank je, en ook jij staat in mijn feedreader. :-)

 
Bookmark and Share