zaterdag 17 mei 2008

Hypertekst 3.0?



Hypertekst is de motor waar het www op draait. Via links zijn de computers met elkaar verbonden en vormen zo een groot netwerk.
Het zijn de makers van de sites die de links invoegen. Zou het niet logischer zijn dat links als vanzelf uit de teksten zouden komen?
Hyperwords doet dit. Na installatie kun je op elk woord in een site klikken en je krijgt een dropdownmenu.




Via dit menu kun je zoeken naar tekst, video's, plaatjes, referenties. Maar je kan ook een stuk vertalen, kopiëren enzovoorts. En het werkt allemaal heel eenvoudig en intuïtief.

Ik heb nog even gespeeld met het view-commando in het hyperword-menu.
Hiermee kun je de opmaak van de website zo veranderen dat de tekst beter te lezen is. En dit werkt verrassend goed.
Zie het voorbeeld hieronder


Dit is de oorspronkelijke pagina.
Niet aantrekkelijk om te lezen door weinig witregels.




Via: view, flow en text...


is het document een stuk leesbaarder.

Hyperword betekent vooral een aantal handelingen minder.
Ik was al veel op mijn eigen manier aan het 'hyperworden'; woorden uit teksten in de verschillende zoekmachines gooien. Maar dat betekent: aanklikken, kopiëren, plakken en daarna klikken op 'zoeken'.
Dat kan nu een heel stuk sneller.
Maar om dit tooltje nu een web 3.0 status te geven (zoals de makers beweren) gaat wat te ver.


Had ik al gezegd dat dit onder andere een Firefox-extension is?

Het filmpje hier onder geeft de romantische uitleg.


3 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

dat maakt het leven een stuk makkelijker. zenks.

westhernl zei

Dat ziet er best gaaf uit. Ik had wel even het filmpje nodig om het helemaal voor me te zien, maar nu ben ik om. Alleen nog even aan Firefox wennen ...

Liek Schoeren zei

Als je dit gaaf vindt dan is Firefox het helemaal.
Succes.

 
Bookmark and Share