zondag 25 mei 2008

The biggest drawing in the world of...




Er zijn verhalen die te mooi zijn om waar te zijn maar waarbij het ook jammer is als ze niet waar zijn.
In het geval van de Biggest Drawing in the World zijn mijn twijfels wel heel groot maar ik hoop toch zo dat mijn argwaan niet klopt.

Volgens de kunstenaar Erik Nordenankar heeft hij de grootste tekening op de aarde gemaakt.
Hij heeft met zijn GPS de aarde rondgereisd en de lijnen die dit apparaat markeert als het ware als pen gebruikt. De lijnen vormen een tekening, zijn zelfportret, en het resultaat is hierboven te zien.
Hij heeft de reis in 55 dagen gemaakt, een hele prestatie.

Erik Nordenankar

Zo te zien heeft hij veel oceanen doorkruist en over land is hij vooral over Europa en Afrika gegaan. Het lijkt mij een vrij arbeidsintensieve klus wat ook veel geld kost. Maar dat hoeft natuurlijk geen belemmering te zijn.

Welke bewijzen voert Nordenankar zelf aan?
Ten eerste heeft hij twee filmpjes op het de site staan waarbij hij in enkele minuten zijn voorbereidingen en reis toont.
Hij heeft een pdf-document gemaakt waar alle GPS-coƶrdinaten op staan.
Verder heeft hij een aantal foto's waarbij hij het GPS-apparaat en koffer toont. Op een andere foto staan ook zijn vrachtpapieren



Ik vind deze bewijzen wat mager.
Bij zo'n soort project verwacht ik vele problemen met beveiliging, problemen met de route en andere moeilijkheden, maar niets van dit alles wordt vertoond.
Floortje Dessing zou jaloers zijn op deze reis en zou het verslag een stuk spannender maken.
Ook verwacht ik een site die de route de 55 dagen volgt in plaats deze magere site.

Goed, dan maar even wat verder zoeken.
Wanneer is de site opgezet en door wie?
Hiervoor gebruik ik de Whois.net site.
Het domein is op 21 april dit jaar aangevraagd door Jakob Fridholm.



Jakob Fridholm blijkt een fotograaf te zijn. Maar verder zoeken naar deze naam geeft niet meer informatie over dit project.
Dus ga ik verder googelen op de naam van de kunstenaar en het kunstproject. Maar ook daar kom ik niet verder dan wat ik zelf al denk; het is een mooi project maar er zijn grote twijfels.

In het commentaar van andere webgebruikers over het project komt vooral naar voren dat DHL, de pakketservice, wel heel prominent tijdens het filmpje in beeld komt.
Dat zou wat mij betreft het financiƫle probleem voor een gedeelte ophelderen. Een student zou dit nooit alleen kunnen betalen tenzij er sponsors zijn.
Als DHL de sponsor is dan kiezen ze blijkbaar voor de subtiele, virale weg. (Is dit wel een juiste term: virale weg?)
Maar dat betekent zeker niet dat het project ook ten volle is uitgevoerd.
Ik kom niet echt verder al vind ik het idee nog steeds leuk.

Wat hier weer uit blijkt is dat waarheid en leugen (of kunst) niet altijd goed te onderscheiden is.

NRC heeft zelfs een opdracht voor ons, gebruikers en makers van internet, bedacht die fictie en waarheid op een wankele stoel zet.
We moeten een fictieve biografie voor de kunstenares Barbara Visser maken en dit plaatsen op haar wikipagina.
Zie er dan maar eens achter te komen wat waar is.

Maar The Biggest Drawing is wel waar, toch?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Nee, niet waar. Is een reclame project. The best advertising is developed with society. using a GPs and the
express shipping company DhL, i drew a self-portrait on our planet.
i used the technological aids of our time to make the world’s biggest
drawing, along with advertising adapted to the contemporary era.
a campaign the recipient wants to see and which is interesting
enough for people to want to share it with their friends.

http://www.beckmans.se/erik-nordenankar

Anoniem zei

Sorry, niet waar :) Check de laatste regel op zijn site maar!

"This is fictional work. DHL did not transport the GPS at any time"

Liek Schoeren zei

tja, jammer genoeg hebben jullie gelijk. En de kunstenaar heeft het inmiddels ook op zijn site gezet. Nu maar afwachten of iemand het wel gaat uitvoeren.

Marina Noordegraaf .... zei

maar een leuk idee blijft het!

Liek Schoeren zei

@ Marina, Ja leuk he. Nu heb ik net een GPS gekocht dus ik zou het project zelf kunnen uitvoeren.

 
Bookmark and Share