vrijdag 28 september 2007

Visueel data verzamelen, nieuwe vragenlijsten

Dat data tonen, opslaan en vezamelen door de computer en internet anders gaat dan in de analoge wereld is mij inmiddels wel duidelijk. Maar dat het ook zo ver gaat als nieuwe ontwikkelingen in vragenlijsten werd me gisteren tijdens het invullen van een persoonlijkheidstest duidelijk.

Dat de testen zelf vrij arbitrair zijn is duidelijk, maar niets Viva's is me vreemd. Meestal moet een lijst met vragen doorgewerkt worden.


Vaker komen er nu ook beelden aan te pas.

Maar personaldna heeft orginelere manieren om vragen te stellen. Schijven, roosters en vaten worden als instrument gebruikt. De plaatjes hier onder maken het wat duidelijker.

Hierbij moet de groene schijf worden geschoven daar waar je denkt het meest thuis te horen.



En worden twee variabelen ten opzicht van elkaar gezien.




Hierbij worden drie variabelen ten opzichte van elkaar gemeten. De schijven moeten zo ingesteld worden dat het vat leeg is.



Ik vind deze manier van vragen erg logisch en ook gebruiksvriendelijk. Vaak heb ik het probleem met vragenlijsten dat ik niet zeker weet of ik een beetje of soms in moet vullen, of dat ik een aantal zaken pas kan beantwoorden in verhouding tot een andere grootheid. En de bovenstaande tools zorgen hier voor.


De uitkomst bij deze test is een lange lijst van allerlei prachtige eigenschappen waar denk ik niemand, behalve ik, in geinteresseerd is. Maar ach hier is dan toch mijn persoonlijkheid visueel uitgedrukt.








Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share