zaterdag 22 september 2007

google vraagt hulp met image-labelen, maar gebruiken...?

Google vraagt al meer dan een jaar via Google Imagelabeler hulp van de internetgemeenschap met het labelen van beelden. Toch gaat dat niet altijd goed.
Zie de bovenstaande foto, opgevraagd met de zoekvraag Fly maar op de foto is geen vlieg te zien.
In de tekst daaronder staat wel het woord 'fly', dus zal het er wel op staan denkt Google.

Luis van Ahn had al eerder gezien dat er beter door mensen gelabeld kon worden dan door computers en bedacht een spel zodat mensen dit vrijwillig en in grote getale gingen doen.



The Esp-Game is gebaseerd op een eenvoudig principe. In het spel krijg je door de computer een partner aangewezen waarmee je niet kan communiceren. Het doel is zoveel mogelijk dezelfde labels als je partner aan de voorgeschotelde labels te maken. Per label krijgt het team een punt.
Om te zorgen dat er niet alleen de voor de hand liggende labels worden gekozen, zijn er ook per beeld taboewoorden ingesteld. Hierdoor moeten de spelers verder denken over de mogelijke labels en bijvoorbeeld ook abstracte begrippen gaan invoeren.
De onderstaande labels zijn een voorbeeld van de verschillende tags die zijn toegekend.



Google heeft de imagelabeler ongeveer op hetzelfde principe gemaakt.
Ik gebruik het spel voornamelijk om mijn engels weer een beetje bij te schaven, en dat valt niet altijd mee zoals hieronder te zien is.

Bij de eerste foto heeft mijn partner vier suggesties gedaan die ik geen van allen heb genoemd, bij de tweede foto heb ik de derde suggestie van mijn partner gevonden. En dat kost tijd en dus punten. Toch is het een leuk spelletje.




Maar blijkbaar is het Google nog niet gelukt om de data van dit spel goed in te zetten.

Probleem wat hierbij ook speelt is dat deze methode voor Nederland niet te doen is. Want hierbij geldt dat om een redelijke hoeveelheid tags te verzamelen zijn veel spelers nodig, en of dat in Nederland haalbaar is lijkt me niet. Jammer.


link uit 2005 over dit onderwerp, Many2many

Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share