Het corrupted-bloodvirus dat in 2005 verspreid was in het spel 'World of Warcraft' , wordt nu gezien als een mooi wetenschappelijk experiment. De spelers gedroegen zich niet altijd zoals verwacht. Ze gedroegen zich op zijn minst opvallend. Enkelen gingen anderen helpen ondanks het grote gevaar voor besmetting wat ze opliepen. Anderen waren vooral bezig zoveel mogelijk spelers te besmetten. Opmerkelijk was dat er ook ook spelers waren die zodra ze hoorden van het virus, zichzelf expres lieten besmetten. Dat dat niet zo ver van de werkelijkheid is bewijzen bijvoorbeeld de bareback-feesten.
In de gebruikelijke epidemieën-modellen wordt nieuwsgierigheid met de daarmee gepaarde risico's niet ingecalculeerd. Misschien tijd voor een bijstelling na het WoWexperiment.
Twijfels over verschil in spelsituatie en werkelijkheid zijn er zeker maar volgens Jeremy Bailenson and Nick Yee van de Stanford University : "it mimics the real world with “stunning” accuracy".
Binnenkort het eerste virus in Second life?
verder lezen:
economist
TechConsumer
Tweakers
TimesOnline
Geen opmerkingen:
Een reactie posten