donderdag 30 augustus 2007

computerspel weet al wat je gaat doen.


Heb je dat ook wel eens, dat je wilt aanbellen en ziet dat er al iemand aankomt maar toch het commando 'aanbellen' niet meer kan annuleren en dus toch op de bel drukt. Je bewustzijn kan de in gang gemaakte fysieke bewegingen niet meer stoppen.
Het computerspel Yetisports.org gebruikt dat verschijnsel. Het spel analyseert de fysieke uitingen zoals hartslagen,electrische activiteit in de hersenen en het geleidingsvermogen van de huid tijdens het spelen van het spel en reageert hierbij alsof het commando's zijn. Wat blijkt: het meten van het geleidingsvermogen van de huid geeft twee seconden voor de werkelijke reaktie van de speler al genoeg informatie over wat de speler gaat doen. Ik denk dat twee seconden wel erg lang is om te kunnen voorspellen, maar laat ik dat aspect er even buiten laten.

Wat betekent dit? De makers hadden het zelf al over frustrerende karakter de computergames met geleidingsmeters. Maar zou het ook bijvoorbeeld kunnen betekenen dat gehandicapten meer mogelijkheden kunnen krijgen? Ze hoeven maar te denken aan een beweging en de computer doet het onmiddellijk. Hoeven we bijvoorbeeld in de toekomst onze teksten niet meer handmatig te typen maar te 'denken'?


2 opmerkingen:

Edwin Mijnsbergen zei

Ik denk dat dat er wel van gaat komen inderdaad!

Die helm van Emotiv Systems (zie http://zbdigitaal.blogspot.com/2007/03/het-zijn-niet-de-media-games-maken.html ) begint er ook al op te lijken...

likigiki zei

Dank je, Edwin. Het bericht van de Emotiv-helm had ik niet eerder gezien. De ontwikkelingen zijn al weer verder dan ik dacht.
Liek

 
Bookmark and Share