zaterdag 19 april 2008

Hoe de wiki werkt voor mijn volleybalvereniging.

De wiki is in opkomst. Wikipedia is veruit de bekendste wiki maar in Nederland heeft Rita Verdonk heeft met haar wiki op haar manier het begrip wiki aangewakkerd. Misschien liep het niet helemaal uit op wat zij voor ogen had maar sinds kort weten in ieder geval in Nederland dat er wiki's bestaan en dat het iets met inspraak en creëren te maken heeft.



Ik ga het niet uitgebreid hebben over wat een wiki is dat kun je hier, hier en hier (filmpje) zien.



Toen in mijn volleybalvereniging een nieuw beleidsplan geschreven moest worden heb ik voorgesteld een gezamenlijk document te gebruiken.
Er moest samen met 10 mensen een beleidsplan geschreven worden. In eerste instantie zou er heen en weer gemaild worden waardoor het overzicht al snel kwijt zou zijn.
Even later heb ik hetzelfde voor de redactie van het clubblad voorgesteld.

Een wiki is dan een eenvoudig oplossing. En ik koos vanwege de gemakkelijke toegang voor PBwiki.

Bij PBwiki hoeft alleen de 'wiki-owner' een account aan te maken en kan anderen uitnodigen en een link sturen. De wiki kan afgeschermd worden voor buitenstaanders of openbaar worden gemaakt.

Het begrip wiki bleek bij geen van de 15 deelnemers bekend. (Dit was nog voor de Verdonk-wiki.) Wikipedia als encyclopedie was wel bekend, maar niet als web2.0-document.

De ervaringen

Over de streep trekken

In het begin moest er veel uitleg gegeven worden. Het filmpje van Commoncraft hielp hierbij, maar deelnemers moesten echt over de streep getrokken worden.

Bij enkelen moest de wiki even samen doorgelopen worden.
Wat soms voor mij logisch is om in de wiki te zien of te negeren geldt niet voor iedereen.



Hoe werkt dit? Moet ik hier wat mee? Wat dan?


Ook leek er sprake te zijn van het witte papier-syndroom, met moeite de eerste zinnen op een lege bladzijde durven zetten. Er gingen in het begin toch mailtjes over het onderwerp in de ronde die eigenlijk in de wiki thuishoorde. Ik heb dat opgelost door die mailtjes zelf in de wiki te zetten en mensen daarover aan te spreken.

Voortgang

Een paar weken na de introductie ging de redactie-wiki lopen. De leden hadden snel door wat de mogelijkheden waren. De artikelen werden geplaatst, commentaar werd door iedereen geleverd en dat zorgde daardoor voor een stroom van nieuwe ideeën. Iedereen wist wat er nog te doen was en waar iedereen mee bezig was.

Bij de beleids-wiki waren de ervaringen iets anders. Omdat het een geheel nieuw stuk moest worden werden er in een keer hele lappen tekst geplaatst en als commentaar nieuwe documenten. Om de teksten te verenigen moest daardoor weer nieuwe teksten gemaakt worden.

Dit druiste in tegen mijn idee over het gebruik van de wiki; in de wiki moet je delen en niet op eilandjes gaan zitten. :-0

De weerstand om direct in andermans teksten te schrijven had te maken met het ongebruikelijke karakter hier van en het respect voor andermans werk. Ook was de opdracht om met een tekst te komen en niet met allemaal kleine tekstjes. Maar in mijn beleving werd de wiki op deze manier niet ten volle gebruikt en spoorde teamleden aan om toch in te breken in de teksten door bijvoorbeeld hun commentaar via een ander kleurtje duidelijk te maken waardoor de oorspronkelijke tekst duidelijk bleef maar toch nieuwe tekst werd voorgesteld.

Toch werd ook bij het leden van het beleidsstuk de wiki gewaardeerd omdat iedereen nu wel gemakkelijker aan de laatste teksten kon komen en de discussies steeds duidelijker werd.

Opmerkingen van de wikileden.
Ik heb na twee maanden gevraagd wat de meesten vonden van de wiki.
  • Handig om zo op deze manier alle teksten bij elkaar te hebben.
  • Vooral gemakkelijk voor het delen van veel korte stukken. (redactie clubblad)
  • Na een introductie is de navigatie intuïtief.
  • Structuur bewaken is belangrijk door het samenvoegen en uit elkaar trekken van tekst en het aanmaken hoofdstukken.
  • Er waren problemen met de updates. Het heeft een tijd niet gewerkt, en toen het wel werkte waren er te veel updates. (moderator kan dat aanpassen)
  • Het is handig om te weten wie wat zegt. In dit geval opgelost door de eigen naam voor de ingevoegde tekst te zetten. vb: (liek) bla bla bla
Conclusie
De wiki is een succes gebleken. Op dit moment is bij ieder nieuw initiatief in de vereniging de vraag of er een wiki voor kan worden aangemaakt.
Belangrijk is de juiste persoonlijke begeleiding. Niet iedereen is even ervaren op internetgebied en daar moet een antwoord op zijn.
De moderator heeft voorts als taak de structuur en het proces van de wiki te bewaken.

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

mooi proces! zo heb je het communicatierepertoire van je medemens vergroot :-)

heb je ook overwogen om Google Docs (of vergelijkbaar) in te zetten, vroeg ik me nog af?

Off-topic: voor de voetbalwedstrijden van mijn zoon Pim gebruiken we teamers. Niet voor beleidsdocumenten maar voor wedstrijdinfo. Scheelt ook een hoop heen en weer gemail! Dat leverde ook wat weerstand op in eerste instantie, maar nu is iedereen razend enthousiast.

E-mail is zo .... (vul maar in :-))

Liek Schoeren zei

Ja, ik heb inderdaad over Google Docs nagedacht. Maar omdat je daarvoor een gmail-account of iets dergelijks moet aanmaken heb ik voor pbwiki gekozen. Ook navigeren tussen verschillende hoofdstukken bleek achteraf gezien heel gemakkelijk.
Maar het beleidsstuk zou ook gemakkelijk via google-docs te maken zijn.

Leuke tip, teamers. Ik ga het gelijk bekijken.

Volgens sommigen is wiki helemaal de toekomst en blogs over een tijdje zo... ;-)

 
Bookmark and Share