dinsdag 29 april 2008

Gevoelens op Twitter: Twistory .


Ik heb wel een Twitter-account, en zelfs een follower.
Ik ben bang dat ik deze follower er teleurstel. ;-)

Ik ben geen echte een twitteraar, heb een praypaid-telefoon en ga op internet eerder bloggen en mailen. Bloggen en mailen is tegenwoordig al zo 2007 (2006, 2005?) en Twitter gaat er ook uit volgens Rapidstage. Ik moet een beetje opschieten dus.

Twitter lijkt op chatten, maar dan meer. Je kunt urls toevoegen, (on)bekenden zoeken en volgen. Het meeste voordeel zie ik om op evenementen te twitteren en op die manier meer mee te krijgen van het geheel.

Het leuke is dat steeds meer verschillende diensten aan Twitter gekoppeld worden.
Twistory
Twistory is een heel mooi voorbeeld. Het laat de gemoedstoestand van de twitteraars zien. Het programma scant alle tweets op de woorden:
Love, Hate, Think, Believe, Feel en Wish.
Klik op de woorden en je ziet life de zinnen over love, feel aan je voorbij gaan. Dat dit speeltje op Wefeelfine lijkt is geen wonder, het was de inspiratiebron. Mooi werk.

Een ander mooi voorbeeld is Twist. Vul hier verschillende zoekwoorden in en Twist gaat zoeken hoeveel er over gezegd wordt. Hoeveel wordt er op dit moment gezegd over 'mooi weer' 'slecht weer' en 'koninginnedag'? Met kleurtjes is de vergelijking simpel.





Summize zoekt ook in Twitter maar doet dit uitgebreider dan de vorige zoekmachines. Naast een taalooptie en zoeken van en naar de maker van de tweet, kun je ook zoeken in gemoedstoestand: Positive :) of negative:(


Tenslotte nog TweetStats. Hier kun je je eigen tweets in statistieken vinden; hoeveel post je per uur, week, maand in een mooi grafiekje.

De beste links over Twitter
De kracht van Twitter van Erwin Blom
Twitter in Plain English
Twitter in Plain English ondertiteld

Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share