woensdag 9 april 2008

Flickr Video: hoera of boeh?



De sociale fotosite Flickr laat vanaf vandaag ook korte video's toe.
Goethes citaat "In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister" is van toepassing op het formaat van de video's want die mogen niet langer dan 90 seconden duren.

Video on Flickr grew out of the idea of “long photos” and as such, we’ve implemented what might seem like an arbitrary limit of playing back the first 90 seconds of a video. 90 seconds? We’re not trying to limit your artistic freedom, we’re trying something new. FlickrBlog


Het lijkt er op alsof Flickr de kunstzinnige amateurstatus van hun site wil beschermen met deze maatregel.



Maar nu is er een stroom van protesten tegen dit initiatief gekomen. En juist vanwege de vermeende artistieke implicaties die de nieuwe service heeft.

Verschillende No-Video on Flickr groups zijn vandaag opgericht waarbij al meer dan tienduizend leden zich aangemeld hebben.

Door de discussie bladerend begrijp ik dat ze bang zijn dat Flickr volgepropt wordt met lelijke YouTube filmpjes en onzinmateriaal.

Ik ben onder de indruk van het commitment wat deze actievoerders aan de dag leggen ten opzichte van Flickr. tegelijkertijd snap ik ook niet waar de opwinding over gaat want naast de prachtige foto's op Flickr is er ook heel veel troep te vinden. Maar met de juiste hulpmiddelen is dit uit te filteren. Dit zal ook zo gaan met de video's.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik de tijdlimitering juist een sympathiek idee vind van Flickr wat misschien een andere groep dan het YouTube-publiek zal aanspreken.

Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share