zondag 16 december 2007

verbeteren de zoekresultaten via personalisatie in 2010?



Google, Yahoo en Ask struikelen tegenwoordig over elkaar heen met nieuwtjes over verbeteringen van zoekresultaten.
Enquiroresearch heeft een aantal prominenten bij elkaar gezet in een paneldiscussie. Vertegenwoordigers van onder andere Google, Yahoo, Ask en Microsoft waren van de partij.

De centrale vraag was:
Welke verbeteringen kunnen we verwachten in de nabije toekomst op het gebied van zoeken en vinden op internet?

Deze vraag werd geïllustreerd met een specifieke query door de respectievelijke zoekmachines te laten uitvoeren.
Query: Iphone coming Canada
De resultaten bij de drie zoekmachines waren verschillend.
Ask had als eerste zoekresultaten advertenties gezet, Yahoo en Google hadden de sleutelwoorden in de resultaten letterlijk genomen en getoond.


Ik heb dezelfde zoekvraag gedaan waarbij ongeveer dezelfde antwoorden uitkwamen, behalve dat de resultaten op Nederland gericht is.
Wat het beste antwoord is is niet te geven. Wil de zoeker een I-phone kopen, of wil hij een achtergrondstuk lezen over de problemen met de I-phone? De steekwoorden "iphone, coming, Canada" geven niet de intentie weer, maar de zoekmachine moet het wel zoeken.

Een van de belangrijkste antwoorden op het interpreteren van de intentie van de zoeker is personalisatie.
I-Google is een van de manieren waarop Google de zoeker kan volgen.
Als gebruiker werk je mee met de zoekvraag te interpreteren door gegevens af te staan.
Maar dat brengt weer privacyproblemen mee. Ask heeft niet voor niets de Ask-eraser ingevoerd die dat zoekacties wist.
Toch wordt volgens de panelleden personalisatie een belangrijke item de komende tijd. De vraag is hoe de gebruiker kan worden verleid tot personalisatie of zoals Justan Osmer van Microsoft zei: "you have to give searchengine a little bit of information to get results".
Inloggen, accounts creëren, abonneren en bewaren van zoekvragen zijn allemaal manieren om personalisatie toe te passen.

Zoals uit het voorbeeld van de I-phone-query bleek is/wordt locatie heel belangrijk in de toekomst. Als de zoekmachine weet waar de zoeker is kan worden ingespeeld op de vraag. Dit gebeurd nu al via IP-nummers en wordt verfijnd met ook voorkeuren van de bezoeker. Als de bezoeker een bijvoorbeeld een frequente reiziger naar de VS is worden zoekresultaten aangepast.

De presentatie van de zoekresultaten krijgt ook de nodige vernieuwingen in de toekomst.
De resultaten worden rijker weergeven. Bedoeld wordt dat naast tekst ook beeld, geluid en videobestanden gevonden en getoond wordt. De komende tijd wordt gebruikte om uit te zoeken wat de bezoeker aan kan in de hoeveelheid 'richness'. Het moet geen schiettent worden zou mijn oma zeggen.
Ask is daar flink mee aan het experimenteren via 3d zoeken. De resultaten worden in blokjes mediatype verdeeld.




Hier een voorbeeld waarbij aan de linkerkant query verfijnd kan worden, in het midden de meer gewone zoekresultaten en rechts beelden, Wikipedia, video en muziek is gezet.
Hoe gebruikers een internet-pagina interpreteren is van groot belang natuurlijk. Bij Enquiroresearch zijn uitgebreide rapporten hierover te vinden.

Tot slot werd nog kort social network zoeken besproken. Vroeger was de ene buurman deskundig op het gebied van auto's en ging je daar naar toe voor advies bij aankoop van een nieuwe Ford. De wereld zit vol met dit soort buurmannen is de theorie. Maar om hier van gebruik te maken is volgens het panel een brug te ver. Facebook, de internationale Hyves, heeft een poging gedaan daarmee maar heeft de hele internetgemeenschap over zich heen gekregen.

Wat mij in deze discussie is bijgebleven is een breder perspectief over personalisatie van de zoekmachines. Dit werktuig willen de zoekmachines graag in handen hebben maar lopen het gevaar privacyschending te plegen. Interessant probleem, en waar ligt mijn grens? Ik wil graag de beste zoekresultaten en hoe veel privacy wil ik daar voor opgeven?
Ik hoop op de creatieve geesten onder ons die betere oplossingen bedenken voor dit probleem.

Links:
paneldiscussievideo van Enquiro (aanvragen via account :-))
searchengine results 2010 pdf download
Traficbuilders marketingperspectief
Google over Universal Search

1 opmerking:

Marina Noordegraaf .... zei

Mooi overzicht! Als we het hebben over het dilemma van de komende jaren dan is dat zeker de balans tussen privacy en relevantie. Zoals het nu lijkt, zou je moeten kiezen tussen het één of het ander. Maar ik denk dat we met ons allen (alle creatieve geesten) wel een andere weg bedenken!

 
Bookmark and Share