zaterdag 13 oktober 2007

Laat de inhoud van je koelkast zien en ik weet wie je bent.

The fridgewatcher is een grappig project waarbij aan de lezers wordt gevraagd een foto van hun koelkast in te sturen want:
we are what we eat

mijn koelkast

Inmiddels worden koelkasten uit 16 verschillende landen getoond van China, Jordanië tot Nederland en ik moet zeggen dat ik geïntrigeerd ben geraakt door de verschillende inhoud. Ik probeer daarbij natuurlijk cultuurverschillen te vinden, maar zie vooral veel persoonlijke verschillen. De koelkast van Joris uit Nederland en zijn collega's worden bewaakt met antimuizengif en ziet er rommelig uit, Jenny's koelkast (ook NL) ziet er heel netjes uit. De koelkasten uit China zien er opvallend westers uit.


Interesant in dat verband vind ik de fotoserie: What the world eats. Hier worden foto's van het weekinkopen door gezinnen uit 15 verschillende landen getoond. De cultuur en verschil in rijkdom komt bij deze foto's beter tot hun recht. Wordt er in Mexico echt zo veel cola gedronken? En wat eten die Amerikanen toch veel voorverpakt materiaal.

De vraag die dit soort sites bij mij oproept is: wat wil degene die het voor de wereld vertoond zeggen? Kijk naar mijn eetgedrag en je weet wie ik ben?
Hoe zou dat ook anders kunnen? Kleding en uiterlijk zijn in dit verband niet interessant, maar het gaat om de (hoe minimaal ook) de eigen expressie.

Als ik bij mensen thuis kom kijk ik graag eerst naar hun boekenkast en probeer op die manier blijkbaar uit te vinden wat ze denken en welke belangstelling ze hebben. Inmiddels zijn hier ook sites voor waar de inhoud van ieders bibliotheek wordt getoond. Edwin van Mijnsbergen heeft vaak over de sociale web2.0 boekenkast Library Thing geschreven.

Om in het kader van tonen wat je hebt van de boekenkast ook een foto-opgave van willen maken met de opdracht:

fotografeer de boeken die op je nachtkastje liggen



eerste foto 'boeken op nachtkastje'

Zou er dan na een tijdje een algemene intellectuele weerkaart gemaakt kunnen worden van alle boeken op ieders nachtkastje?

2 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

jouw koelkast laat in ieder geval zien dat je bij AH koopt ;-)

Liek Schoeren zei

Ze zijn inderdaad heel blij met mij. :-)

 
Bookmark and Share