vrijdag 19 juni 2009

een informatievraag schuiven

Dit bovenstaande tooltje kwam ik laatst tegen.
Via schuiven wordt de informatievraag verbreed of versmald.
Wil je meer relevante informatie: schuif naar links;
wil je oudere informatie: schuif naar rechts.

Ik vind het nog verbazendwekkend hoe weinig gebruik wordt gemaakt van visuele hulpmiddelen bij het genereren van vragen.
Kijk naar enquetes. Vaak moet je maar kiezen uit een aantal opties, waarbij het antwoord er niet bij staat.

Bijvoorbeeld de (nogal zotte) vraag:
Houd je van aardbeien of houd je van kiwi?
Ik zou dan graag een antwoordschuif willen gebruiken waarbij ik de schuif meer naar de aardbeienkant wil schuiven.
Dit bovenstaande antwoord is een mondvol en het zou gemakkelijker zo kunnen worden opgelost:

maar misschien vind ik het meer zo :
of zo:
Vaak wordt dit in enquetes opgelost via de 'helemaal, een beetje, neutraal'-antwoorden. Maar dat is me toch wat te primitief.
Nu kunnen we met het IT veel gemakkelijker oplossen, waarom doen we het dan niet?

Ik heb er al eens eerder over geschreven waarbij op nog creatievere manieren met vragen wordt omgegaan, en kijk hier ook.

Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share