zaterdag 16 februari 2008

zoeken met gevoel: moodsearch


Soms zoek ik een boek of een film wat past bij een bepaalde emotie. Ik zoek bijvoorbeeld een spannende wat trieste film of juist een gezapige, gezellige, down to earth, boek.

De gewone zoekmachine zijn vaak niet bruikbaar genoeg om hierbij te helpen maar gelukkig zijn er inmiddels ook een aantal emotiezoekmachines of moodsearch engines.

De term Moodsearch of emotiezoeker is echter nog niet echt ingeburgerd. Ik heb nog geen betere gevonden. Wie het weet mag het zeggen.

Ik zet er drie op een rij.


Wichbook is een intuïtieve opgezette boekenzoeker.
Je kan uit maximaal vier emoties/keuzemogelijkheden kiezen van de lijst die wichbook aangeeft.
Met schuiven scherp je vervolgens de keuze aan waarbij je dus kan aangeven hoe sad, disgusting of safe het boek wat je wilt hebben moet worden.

Wichbook is een samenwerkingsproject van de bibliotheken van het Verenigd Koninkrijk. De boeken zijn door een team van 150 mensen gerangschikt en de database is dus met de hand aangemaakt. Nu is mij niet duidelijk hoeveel boeken in de database zitten maar ze geven wel aan de boeken vanaf 1995 te willen screenen, een hele prestatie lijkt me.



MovieProfiler is een zelfde soort filmzoeker. Ook hier weer zoeken met een aantal keuzemogelijkheden. Invullen dus en laat de zoekmachine maar gaan.


Het resultaat is een aantal films die het dichtst bij de aangegeven waarden zitten. De waarden worden door andere bezoekers toegekend. Via staafdiagrammen wordt ook per film aangegeven hoe de verschillende niveaus verdeeld zijn.

Deze site is een sociale site waarbij het doel is met elkaar de ideeën over films te delen.
Het is een leuk visueel hulpmiddel om films te bespreken en het gaat hierbij verder als de oohs en 'awesome' die in de reguliere fansites worden geschreven.





WildMoodSwings is een wel heel algemene moodwebsite.
Ook hier weer de keuze uit een aantal emoties. Kies bijvoorbeeld famous, retro of annoyed en je komt op een website wat past bij deze gemoedstoestand. Meer is het niet maar je komt wel op sites waar je niet zo snel zou komen.



En ik moet eerlijk bekennen dat ik veel lol bij de bossy -website heb gehad.
En wat dat over mij zegt, daar kan ik misschien een andere keer over posten.
 
Bookmark and Share