zaterdag 25 april 2009

Streetview spectaculair? Probeer yellowBird.

Moesten we een tijdje geleden nog oppassen voor de Google-streetview-auto, nu wordt het pas echt uitkijken voor de yellowBird-camera. Met de gele vogel worden 3D videobeelden gemaakt en bij het afspelen bepaal je zelf met de muis de kijkrichting.

Pas op voor de gele vogel

yellowBird heeft een mooie demo gemaakt waardoor je je op Mysteryland waant.












Toch is yellowBird niet de enige die deze toepassing heeft gemaakt maar voor zover ik weet wel de eerste in Nederland.

Dit speelje is vooral erg grappig en geeft in eerste instantie het idee zelf aanwezig te zijn. Maar wat door het interactieve karakter is gewonnen, zorgt tegelijkertijd voor een verarming aan creativiteit. Want behalve ronddwalen is er van enig narratief element geen sprake.

Maar voor het registreren van feestjes (en festivals) is het erg geschikt omdat je dan zelf kan bepalen hoe lang je welk beeld wilt bekijken. En bewegende beelden van feestende mensen zijn naar mijn mening altijd beter dan stilstaande beelden. Zeg nu zelf, hoe vaak sta jij leuk dansend of etend op een foto?

Terwijl ik zocht naar meer 3D-video's kwam ik dit tegen.


Deze techniek, augmented reality, heb ik voor het eerst gezien bij de donorregistratie, alleen werkte toen mijn computer niet mee.
SpongeBob springt daarentegen vrolijk rond in mijn kamer. Gelukkig zonder geluid want dit ventje kan nogal druk zijn.

Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share