woensdag 2 januari 2008

afkicken van de top 2000



Muziek, daar weet ik weinig van af moet ik met schaamrood op mijn kaken bekennen. Ja, liedjes kan ik best mee zingen maar vraag me niet hoe ze heten en waar ze vandaan komen.
Is het daarom dat ik de Top 2000 a Gogo zo leuk vind?
Elk jaar is de kans om de hiaten in mijn muziekkennis te dichten.
Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis verzorgden deze aantrekkelijke geschiedenisles op tv met reportages van de artiesten, bevlogen fans en clipjes met achtergrondverhalen.

Nu het weer voorbij is moet ik weer afkicken van dit muzikale bad.
Gelukkig zijn er verschillende sites waarbij een eigen muziek a gogo te componeren valt.
Op vindhetsnel zijn alle nummers van de top 2000 gelinkt aan YouTube. Andere eerdere versies zijn via secondhandsong te vinden.
Uitzendinggemist heeft alleen het eindejaarsconcert in de aanbieding. Rechtenkwestie.
En wil je muziek op jaartal zoeken dan is er Yamelo (mooie site), Thisdayinmusic en Songofthisdate.

Op zoek naar muziekdocs? Via VPRO muziekgeschiedenis zijn een aantal mooie uitzendingen te vinden. Weliswaar geen prettige zoekfunctie binnen deze site maar wel lekker scrollen.

Verder kijken
Analyse van de top 2000 door mediaonderzoek.nl waaruit blijkt dat de meeste hits uit het jaar 1969 komen.
Mocht je de top 2000 te beperkt vinden kijk dan naar de NietDeTop2000 van Radio Rijnmond. via Ritanila's blog

Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share