Posts tonen met het label future. Alle posts tonen
Posts tonen met het label future. Alle posts tonen

zondag 7 december 2008

Krant van de toekomst

Op de lagere school hebben we een keer een eigen krant gemaakt. Meester Everaerts bracht grote lege vellen mee om die naar eigen inzicht te beschrijven.
Ik heb die krant niet meer maar ik weet wel dat ik het toen heel spannend vond om me als een echte journalist op te stellen.



Deze NYT is helemaal volgeschreven, dus kijk even verder dan de openingspagina.
download hier


B-roll of fake New York Times Distribution, November 12, 2008 from H Schweppes on Vimeo.

zaterdag 18 oktober 2008

woensdag 5 december 2007

zend aan je toekomstige zelf een e-mail



Kijk, dat is nu handig.
Een e-mail naar je toekomstige zelf zenden. Voor verjaardagen, kopen van cadeautjes, afzeggen van abonnementen, kapper plannen of een goede raad.
Future me is de hulp hierbij. Op de site zijn ook een aantal toekomstige mails van anderen te lezen waarbij af en toe ontroerende verhalen langskomen.






Voor de vergeetachtigen onder ons kan ook een countdown-klok gemaakt worden.

En nu nog wachten op een manier om je vroegere ik een bericht te sturen.



Link: LATimes over Future Me

maandag 17 september 2007

internetvoorspelling 1969

De site Collegehumor is over het algemeen tamelijk fout, maar een filmpje over de toekomstvoorspelling in 1969 is erg grappig. Het geluk van de vrouwen is bij de kleding en de kinderen, de mannen betalen de rekeningen, maar alles gaat met hypermoderne computers plus een relaxt muziekje er onder.


zondag 9 september 2007

bibliotheken vroeger, nu en in de toekomst


National Library's toekomstvisie op een A5je, met extra


En de Lazy Library weet hoe ze deze studenten dienstbaar kunnen zijn.



Vroeger ging het er heel anders aan toe.
(Een gouwe ouwe inmiddels)

maandag 3 september 2007

Het jaar 2015, worden we de huisdieren van het internet?


Het jaar 2015 lijkt heel dichtbij maar als we proberen te voorspellen hoe het internet en de rest van ons leven er uit ziet is het toch moeilijk voor te stellen. Alleen al als we bedenken hoe het 8 jaar geleden was. Google bestond toen net, Youtube nog niet. Napster werd opgericht. Maar belangrijker is dat in de loop van deze jaren internet en e-mail steeds gewoner worden. Ieder bedrijf heeft een website anders tel je niet mee. Alles wordt op internet opgezocht, digitale foto's zijn de norm en als je niet weet wat spam is dan ben je al ver van deze wereld.
Het jaar 2015 duikt de laatste tijd steeds meer op in berichten over voorspellingen over de toekomst. Blijkbaar is dit een mooi rond jaargetal.

Aanleiding voor mijn stuk is het bericht van De Nieuwe Reporter over de toekomstscenario's die ABN-Amro over de mediasector heeft gemaakt.
Een matrix toont twee grootheden te weten: marktdynamiek en adoptiegraad nieuwe media.

De vier scenario's zijn het gevolg van de verschuivingen binnen de matrix. Bij de volledige versnippering en crossmediale consolidatie (CC) hebben de burgers de nieuwe media volledig geaccepteerd met het verschil dat bij versnippering er veel verschillende partijen zijn en bij CC er weinig partijen zijn of de partijen flink zijn gaan samenwerken.
Bij de andere scenario's hebben de burgers geen zin of geen kennis om de digitale media te omarmen. Ze kunnen niets meer vinden op het net en laten het afweten. Dat dit onderzoek vooral interessant is voor geldschieters mag duidelijk zijn, maar het geeft ook de huidige trends weer waarbij aan de ene kant internet heel veel biedt, maar waar het ook moeilijk kiezen is. Teveel aan keuzes kunnen bijvoorbeeld leiden tot vermoeidheid en bijvoorbeeld uit gemakzucht altijd Google kiezen in plaats van de talloze zoekmachines.
Makingithappen schetst een meer filmisch scenario van de toekomst. Hierbij gaan bedrijven als Google en Amazon fuseren tot een grote database waarbij uiteindelijk de krant de Times het onderspit delft.

Elon.edu pakt het de voorspellingen serieuzer aan. Zij hebben ruim 700 internet- belanghebbenden geïnterviewd over de toekomst. Lee Raine, directeur Elon, vertelt de belangrijkste conclusies. Interessant is de opmerking dat de verwachting bestaat dat mensen de ontwikkelingen niet meer bij kunnen of wensen te benen en zich vrijwillig gaan afsluiten van het internet. Dat zou kunnen oplopen tot 20%! Een aantal zal er vooral zelf min of meer last van hebben. Maar anderen zouden terroristische acties gaan ondernemen tegen alles wat met internet te maken heeft.
Bij de volgende vraag: 'Wordt anonieme technologie gevaarlijk in de toekomst?' antwoordt 42% bevestigend. Paul Sappho, directeur van het Institute of the Future zegt het volgende er over: "We all just end up being pets of the machines and that's a lot better then ending up as their food"
We zullen zien of dat nog niet zo erg is.

Nog enkele links over de toekomst:
Imagine your world Een positief scenario over Singapore
Robots in 2015: Over de vraag in hoeverre we robots moeten inzetten in de toekomst. Wat is het gevaar voor de werkgelegenheid. Dit is volgens mij een bekende angst. Denk aan de introductie van het weefgetouw, fabrieken en computers wat ook met argwaan werd bekeken.
Pandia: beschrijft de privacyschending van Google in de toekomst.
 
Bookmark and Share