Posts tonen met het label SF. Alle posts tonen
Posts tonen met het label SF. Alle posts tonen

vrijdag 5 september 2008

We zijn niet meer alleen, 14.000 satellieten op Google Earth.



Ik wist dat er satellieten afval door de mensen in de ruimte is geschoten maar dat het zoveel is heb ik nooit geweten.
De USSTRATCOM zoekt en publiceert de objecten die rond de aarde vliegen met als doel de veiligheid van de VS te bewerkstelligen. Ondanks dat het een hoog Hollywoodgehalte heeft is niet minder waar. Ze hebben inmiddels 13.000 flying objects gedetecteerd en of er nog UFO's tussen zitten zegt het verhaal niet maar indrukwekkend is het wel.

Mooi is dat wij via Google Earth kunnen meekijken. De objecten kun je aanklikken waarna je o.a. de naam ziet, wanneer het gelanceerd is, omloopsnelheid enzovoorts. Ook kun je de baan van de satelliet laten verschijnen.







Om te kijken via Google Earth download dit bestand. Een popup-venster opent en vraagt met welk bestand je het wil openen. Waarschijnlijk wordt het juiste programma vanzelf al aangegeven anders zoek naar: Open with Google Earth.



Gevonden via Slashdot

maandag 3 september 2007

Het jaar 2015, worden we de huisdieren van het internet?


Het jaar 2015 lijkt heel dichtbij maar als we proberen te voorspellen hoe het internet en de rest van ons leven er uit ziet is het toch moeilijk voor te stellen. Alleen al als we bedenken hoe het 8 jaar geleden was. Google bestond toen net, Youtube nog niet. Napster werd opgericht. Maar belangrijker is dat in de loop van deze jaren internet en e-mail steeds gewoner worden. Ieder bedrijf heeft een website anders tel je niet mee. Alles wordt op internet opgezocht, digitale foto's zijn de norm en als je niet weet wat spam is dan ben je al ver van deze wereld.
Het jaar 2015 duikt de laatste tijd steeds meer op in berichten over voorspellingen over de toekomst. Blijkbaar is dit een mooi rond jaargetal.

Aanleiding voor mijn stuk is het bericht van De Nieuwe Reporter over de toekomstscenario's die ABN-Amro over de mediasector heeft gemaakt.
Een matrix toont twee grootheden te weten: marktdynamiek en adoptiegraad nieuwe media.

De vier scenario's zijn het gevolg van de verschuivingen binnen de matrix. Bij de volledige versnippering en crossmediale consolidatie (CC) hebben de burgers de nieuwe media volledig geaccepteerd met het verschil dat bij versnippering er veel verschillende partijen zijn en bij CC er weinig partijen zijn of de partijen flink zijn gaan samenwerken.
Bij de andere scenario's hebben de burgers geen zin of geen kennis om de digitale media te omarmen. Ze kunnen niets meer vinden op het net en laten het afweten. Dat dit onderzoek vooral interessant is voor geldschieters mag duidelijk zijn, maar het geeft ook de huidige trends weer waarbij aan de ene kant internet heel veel biedt, maar waar het ook moeilijk kiezen is. Teveel aan keuzes kunnen bijvoorbeeld leiden tot vermoeidheid en bijvoorbeeld uit gemakzucht altijd Google kiezen in plaats van de talloze zoekmachines.
Makingithappen schetst een meer filmisch scenario van de toekomst. Hierbij gaan bedrijven als Google en Amazon fuseren tot een grote database waarbij uiteindelijk de krant de Times het onderspit delft.

Elon.edu pakt het de voorspellingen serieuzer aan. Zij hebben ruim 700 internet- belanghebbenden geïnterviewd over de toekomst. Lee Raine, directeur Elon, vertelt de belangrijkste conclusies. Interessant is de opmerking dat de verwachting bestaat dat mensen de ontwikkelingen niet meer bij kunnen of wensen te benen en zich vrijwillig gaan afsluiten van het internet. Dat zou kunnen oplopen tot 20%! Een aantal zal er vooral zelf min of meer last van hebben. Maar anderen zouden terroristische acties gaan ondernemen tegen alles wat met internet te maken heeft.
Bij de volgende vraag: 'Wordt anonieme technologie gevaarlijk in de toekomst?' antwoordt 42% bevestigend. Paul Sappho, directeur van het Institute of the Future zegt het volgende er over: "We all just end up being pets of the machines and that's a lot better then ending up as their food"
We zullen zien of dat nog niet zo erg is.

Nog enkele links over de toekomst:
Imagine your world Een positief scenario over Singapore
Robots in 2015: Over de vraag in hoeverre we robots moeten inzetten in de toekomst. Wat is het gevaar voor de werkgelegenheid. Dit is volgens mij een bekende angst. Denk aan de introductie van het weefgetouw, fabrieken en computers wat ook met argwaan werd bekeken.
Pandia: beschrijft de privacyschending van Google in de toekomst.

donderdag 30 augustus 2007

computerspel weet al wat je gaat doen.


Heb je dat ook wel eens, dat je wilt aanbellen en ziet dat er al iemand aankomt maar toch het commando 'aanbellen' niet meer kan annuleren en dus toch op de bel drukt. Je bewustzijn kan de in gang gemaakte fysieke bewegingen niet meer stoppen.
Het computerspel Yetisports.org gebruikt dat verschijnsel. Het spel analyseert de fysieke uitingen zoals hartslagen,electrische activiteit in de hersenen en het geleidingsvermogen van de huid tijdens het spelen van het spel en reageert hierbij alsof het commando's zijn. Wat blijkt: het meten van het geleidingsvermogen van de huid geeft twee seconden voor de werkelijke reaktie van de speler al genoeg informatie over wat de speler gaat doen. Ik denk dat twee seconden wel erg lang is om te kunnen voorspellen, maar laat ik dat aspect er even buiten laten.

Wat betekent dit? De makers hadden het zelf al over frustrerende karakter de computergames met geleidingsmeters. Maar zou het ook bijvoorbeeld kunnen betekenen dat gehandicapten meer mogelijkheden kunnen krijgen? Ze hoeven maar te denken aan een beweging en de computer doet het onmiddellijk. Hoeven we bijvoorbeeld in de toekomst onze teksten niet meer handmatig te typen maar te 'denken'?


 
Bookmark and Share