Posts tonen met het label email. Alle posts tonen
Posts tonen met het label email. Alle posts tonen

zaterdag 24 april 2010

Wanneer worden emailnamen volwassen?

Laatst kreeg ik een mailtje van een vrouw via het mailadres van haar man. Ik kende deze man niet, dus was het mailtje op het eerste gezicht erg verwarrend voor mij en had ik het bijna weggegooid.

In het begin van het internettijdperk was het gebruiken van elkaars mailadres gangbaarder omdat niet iedereen een provider had. Later werden meer huishoudens aangesloten en konden een beperkt aantal emailadressen aangemaakt worden. Dat zorgde voor ingewikkelde samengestelde emailadressen; k.c.t.v@hetnet.nl (de eerste letter van alle gezinsleden) of hansmary@syno.nl (altijd de man eerst).

Maar het pastte wel bij het beeld dat de analoge gemeenschap nog had van mailen: er is één post(bus)ingang voor één gezin. Dat iedereen elkaars mail kon lezen was vanzelfsprekend.

Toen Yahoo, Hotmail en Gmail kwamen hoefden er geen mailadressen gedeeld worden maar was het moeilijker om je voornaam te gebruiken. Zo waren er altijd al een aantal Laura's  voorgegaan en moest jij het doen met: laura38@hotmail.com (wat overigens snel in de spamfilter verdween).

Maar nu kunnen we toch een onbeperkt aantal adressen maken, wordt het dan geen tijd om die ouderwetse onduidelijke mailadressen op te doeken. Mijn spamfilter hoeft dan ook niet extra getraind te worden.

De bovenstaande emailnamen zijn door mij verzonnen maar zijn wel op de werkelijkheid gebaseerd. 

maandag 19 mei 2008

E-mail, think before you send



Druk, druk, mailen, mailen en dan Oeps. Had ik nu nog maar niet op verzenden gedrukt.

Dit gebeurt me regelmatig.
Meestal zijn het nog onschuldige foutjes; ik heb de bijlage er niet bij gezet of heb een spelfout gemaakt.

Maar er zijn natuurlijk verhalen van e-mails die echt niet kunnen, naar de verkeerde persoon zijn gestuurd of die niet uitgelekt mochten worden.

Thinkbeforeyousend.com is een website waar je je meest beschamende e-mail-flaters naar kunt sturen zodat anderen hier ook van kunnen genieten.
Wat het zo leuk maakt is natuurlijk dat je de flaters van anderen kunt lezen.

De makers David Shipley en Will Schwalbe hebben een missie in e-mail-land. En gebruiken de letters van SEND om de boodschap in een mooi jasje te gieten.

Verzend een e-mail alleen dan wanneer het voldoet aan de volgende criteria:
Simple,
Effective,
Necessary, or
Done.
kortom e-mail moet moet eenvoudig, effectief, nodig en doelgericht zijn.

De discussies over e-mail bestaan al zo lang er e-mail bestaat. Ik heb eerder al gepost over wanneer e-mail niet te gebruiken. Een mooie kaart daarbij gaf uitsluitsel.

Heeft iemand nog een voorbeeld van schaamtevolle e-mails?
Ik lees ze graag.
;-), :-0
(en wat zijn de regels over emoticons?)

nog enkele links
netiquette microsoft
netiquette nrc
about.com over email netiquette
Interview met Schwalbe

via Freakonomics
plus nog een ander vervelend e-mailfout in Freakonomics

vrijdag 22 februari 2008

volg je gegeven e-mail en links


foto gemaakt in Spanje, Santiago de Compostella

Sinds ik me op internet heb gestort kan ik het niet laten om regelmatig bemoeizorg te plegen en mensen links te sturen die echt iets voor hen zijn.
Nu wil ik niet opdringerig overkomen en vraag dus ook niet na of ze de links hebben gevolgd, maar ik wil het wel weten.

Gelukkig is LinkBlip hiervoor uitgevonden.

via Beertjes
Deze tool creëert een nieuwe link Stuur deze link door en als er op geklikt wordt dan krijg je een seintje.
Je weet dus wanneer je harde werk beloond wordt.

SpyPig doet hetzelfde maar dan met e-mails.

Ook hiermee genereer je een systeem waarmee je de ontvanger kan volgen.
Toestemming heb je niet nodig, dus zijn je vrienden af van de irritante leesbevestigingen. :-)

Zie ook ZB digitaal

woensdag 5 december 2007

zend aan je toekomstige zelf een e-mail



Kijk, dat is nu handig.
Een e-mail naar je toekomstige zelf zenden. Voor verjaardagen, kopen van cadeautjes, afzeggen van abonnementen, kapper plannen of een goede raad.
Future me is de hulp hierbij. Op de site zijn ook een aantal toekomstige mails van anderen te lezen waarbij af en toe ontroerende verhalen langskomen.






Voor de vergeetachtigen onder ons kan ook een countdown-klok gemaakt worden.

En nu nog wachten op een manier om je vroegere ik een bericht te sturen.



Link: LATimes over Future Me

maandag 27 augustus 2007

e-mail niet altijd de juiste methode









Lifehack begint een kleine discussie over wanneer welke communicatietools te gebruiken. Uitgangspunt is de flowchart van Pollard.




Maar deze flowchart geeft weinig ruimte voor het inhoudelijke aspect van de boodschap die over moet worden gebracht. Pollard heeft dat echter wel in zijn uitleg uitgewerkt in de tien stappen": "ten situations when you should not use e-mail, even though you may be tempted to do so"
(lijkt op Woody Allans titel: Everything You Always Wanted to Know About Sex But Were Afraid to Ask)

Pollard geeft daarbij goed aan dat e-mail niet gebruikt moet worden bij slecht nieuws, controversiele onderwerpen, ingewikkelde instructies enzovoorts. Face to face is in dat geval beter.

Toch heeft Pollard met zijn communicatie-flowchart een aardige manier gevonden om het verschillende gebruik tussen blog, wiki, e-mail en onder andere forums uit te splitsen.

 
Bookmark and Share