Posts tonen met het label bloggen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label bloggen. Alle posts tonen

zaterdag 13 september 2008

Waarom ik blog


Vermeer, schrijvend meisje

Blogfather WOW!ter houdt de bibioblogs goed in de gaten en gaat er binnenkort een praatje over houden op het OCN-congres.
Aan een aantal bibliobloggers heeft hij naar het hoe en waarom van het bloggen gevraagd en ook aan mij.
Nu ik ruim een jaar blog en meer dan 200 berichten heb geplaatst is het ook een mooi moment om er iets over te zeggen.
Dus Wouter bedankt voor de uitnodiging.

De vragen van Wow!ter:
Waarom bloggen we, wie bereiken we er mee, lukt het om een community te bouwen, wat zijn je mooiste posts, of je populairste, hoe vaak kijk je naar je statistieken?
Waarom blog ik?


De bemoeizorger
Ik heb nogal eens de neiging om zaken waar ik zelf erg enthousiast over ben dit met anderen te willen delen. Op internet zag ik de afgelopen jaren steeds mooiere, gekkere, interessantere zaken die ik dan weer aan mijn vrienden doorgaf. Maar dat mijn vrienden niet dezelfde geestdrift konden opbrengen was te verwachten na het zoveelste mailtjes van mij. Ik moest mijn prachtige vondsten op een andere manier leren uiten.


Uitlaatklep
Dit blog is dus de uitlaatklep voor mijn internetvondsten. Ik hoef mijn omgeving daar niet constant mee lastig te vallen, wat ik overigens toch wel blijf doen.


Schrijfoefening
Ik zou graag een journalist willen zijn maar moet dan ook goed kunnen schrijven. Ik gebruik dit blog als schrijfles en om regelmatig iets te moeten produceren. Aan de ene kant vrijblijvend maar omdat iedereen het kan lezen wil ik het ook graag goed doen. Ondanks dat ik veel schaaf aan de stukjes komt het nog voor dat er fouten in sluipen wat me beschaamt maar waar ik ook van leer.


speelplaats en doel
Ik vertoef graag op internet en gebruik mijn blog als alibi om ongegeneerd uren op het web rond te dwalen.
Ook zorgt de schrijfopdracht voor een slow-cookingproces. Ik race niet door alle informatie heen maar moet, om het goed over te brengen, eerst goed lezen. Ik moet verlangzamen terwijl ik de neiging tot een ADHD-tempo heb.
Dit lijkt in tegenspraak met het snelle karakter van een blog maar in mijn geval werkt het aardig.


Droog oefenen met informatiemanagement.
Ik zie mijn blog als een mooie oefening voor het echte werk. Ik ben bezig met de informatiemanagement-opleiding en zie dit als een extra oefening. Wat is een blog, hoe zet je het in elkaar, welke fouten kun je maken? enzovoorts. En omdat het alleen voor mezelf is mag ik fouten maken, heerlijk.
Achteraf gezien zou ik bijvoorbeeld een andere naam voor mijn blog hebben gekozen. 'Gluren op het Web' wekt bij veel bezoekers via Google de verkeerde verwachtingen. Klik voor de grap maar eens 'gluren' bij Google in en zie wat voor informatie wordt gevonden.
Ik zou ook mijn url wat zorgvuldiger uitzoeken. 'likigiki.blogspot.com' vond ik destijds grappig maar het is alleen te onthouden als je het vaak uitspreekt. En wie heeft daar nu tijd voor?


IJdelheid
Niets menselijks is me vreemd, dus ik vind het leuk als mijn blog gelezen wordt en iemand reageert.
Ik had alleen niet verwacht dat ik me ook verbonden zou gaan voelen met de reageerders. ( Marina, Edwin, Danielle ,Essen2punt0 , Informatiegebruiker en anderen)
Ik ben benieuwd naar hun posts en zie elke keer weer uit naar hun commentaar, tips en aanwijzingen.

Wie bereik ik?
Dit vind ik een lastige vraag ondanks dat ik aan mijn statistieken zie waar de bloggers vandaan komen.


Het bovenstaande kaartje geeft in het groen de gebieden aan van de kijkers verspreid over de wereld. De meesten komen zoals verwacht uit Nederland maar ik zie ook vaak Duitsers, Belgen en Amerikanen langs komen. Af en toe een verdwaalde Japanner en deze maand ook een Congolees. De Congolees heeft het echter maar een seconde uitgehouden.

Aan de reacties op mijn blog te zien komen de meeste lezers uit de bibliosfeer maar ik weet natuurlijk weinig van de niet-reageerders. Ik zie wel dat Nujij en eKudos regelmatig verkeer genereert en dat Google ook een goede start is.
Als ik regelmatig post dan heb ik zo'n dertig bezoekers per dag en zie dat gelijk verminderen als ik het niet bijhoud.

Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: voor wie schrijf ik?
Ik heb me daar weinig mee bezig gehouden terwijl dat eigenlijk voor een blogger een must is. Wie is je doelgroep en wat wil je bereiken?
Ik schrijf eigenlijk voor mezelf maar dan mezelf van gisteren. Ik wil dus een blog maken wat ik zelf graag lees.

Lukt het een community op te zetten?
Dat is wat teveel gevraagd met dit blog maar ik voel me inmiddels wel onderdeel van een community met dit blog; de Nederlandstalige internet/bibliobogs.

Mooiste post
Ik probeer op dit blog een soort mix te maken van berichten die wat dieper op de informatiemanagement in gaan en luchtige stukjes. Ik zoek graag naar verbanden tussen de verschillende trends op internet en schrijf daar een commentaar op. Maar het meest trots ben ik uiteindelijk op de stukken die het meest oorspronkelijk zijn.
Mijn verslag over de Shifted Librarian komt daar het meest voor in aanmerking en als goede tweede het wiki-volleybalverhaal.

Populairste post
Dat is de post over de PDF-scanner.
Ik heb daar op een dag meer dan 200 hits mee gehaald en daarna kwamen nog regelmatig bezoekers via dit bericht binnen. Ik denk dat er in totaal ongeveer 1000 bezoekers via de PDF-scanner zijn binnen gekomen, wat veel is voor dit blog.

Hoeveel kijk je naar de statistieken?
Als ik een bericht heb geplaatst kijk ik meestal diezelfde dag naar de statistieken en weet inmiddels dat regelmatig posten ook meer bezoeker genereert maar ook mijn berichten op Nujij en eKudos plaatsen kan ook heel wat bezoekers brengen.

Wat ik in ieder geval merk is dat het schrijven en zoeken voor dit blog nog steeds erg leuk is. Ondanks dat het veel tijd kost en ik af en toe niet weet hoe ik verder moet met dit blog raak ik toch steeds weer geïnspireerd door anderen die ook op dezelfde manier een weg proberen te vinden op internetland. En internetland blijft op deze manier groeien met mooie, interessante, irritante, grappige en vreemde berichten.

zaterdag 14 juni 2008

Blog-informatie hergebuiken via een wiki

Marina schrijft op haar blog Train de Trainer regelmatig over het begeleiden van groepen tijdens trainingen.
Deze informatie is zeer waardevol maar kan in een blog tussen alle andere informatie verdrinken.

Met de Werkvormen wiki is dit opgelost





Het voordeel van een wiki is dat alle informatie samen op een site staat en anderen hun bijdragen kunnen leveren.

In de Werkvormen wiki staan allerlei tips voor trainers over hoe groepen te verdelen, namen te onthouden en energie te behouden. Veel praktische tips die zonder veel moeite in de praktijk kunnen worden gebracht.

Marina heeft het begin gemaakt.
Nu is de beurt aan ons.

Blogged with the Flock Browser

donderdag 5 juni 2008

The Game, Flickr-spel



Er waart weer een spel in bloggersland rond.
'The Game' wordt het heel toepasselijk genoemd.

Wat is de bedoeling? Je moet 12 vragen beantwoorden, deze antwoorden tik je in de zoekbalk van Flickr.
Uit die foto's zoek je de 12 mooiste en maak je een aantrekkelijk mozaiekje.
En dit resultaat zet je in TheGame-groep op Flickr.

Met de inmiddels (minstens) 191 leden die jou zijn voorgegaan kun je dus gaan vergelijken.
Wie houdt er ook van chocolade-toetjes, wie heeft hetzelfde favoriete vakantieland?
De uitgebreide spelregels staan hier of anders via Marina in het Nederlands.

Gevonden via dr. Henkenstein en Blogparty

maandag 28 april 2008

virtueel tikkertje

Mensen worden niet voor niets homo ludens, de spelende mens, genoemd. Bloggers spelen tikkertje, virtueel tikkertje. We krijgen een opdracht en geven die door. In plaats van tikken zeggen we 'taggen'.

En ik zeer vereerd dat ik ben getagd door Marina.


De meme waarover Marina spreekt is het virtuele equivalent voor het begrip gen in de biologie.
Het woord meme is bekend geworden door de bioloog Richard Dawkins met zijn boek 'the Selfish gene'. Genen gebruiken ons om zich te verspreiden, te veranderen en aan te passen; kortom om te overleven.
Zoals genen zich via organismen vermenigvuldigen , zo verspreiden gedachten en ideeën zich via onze communicatiemiddelen.
Susan Blackmore heeft de meme-theorie verder uitgewerkt in 'The Meme machine'

Nu mijn opdracht
antwoord 1 en 3
Als je een boek was, wat zou de titel zijn?
Hoe ziet de omslag van het boek "Jij"eruit?



Ik heb hier de image generator gebruikt juist vanwege het gemak wat internet geeft. Generators zijn een typisch voorbeeld daarvan.
Ook de dummies-serie geeft precies genoeg relativering aan mijn boek. En ik lees nog steeds graag dummies.
Dus graag sta ik op de cover.

antwoord 2.
wat staat er op pagina 123, vierde zin

En dan weet je alles, wat nu?

foto op pagina 123 van mijn boek

Verder tikken

Het moeilijkste gedeelte komt nu want dit stokje moet worden doorgegeven.
Ik heb besloten om de opdracht te geven aan bibliotheekblogs die te vinden zijn op de NLbibllioblogswiki

De gelukkigen zijn:
a. Kaldenbach. Ik tag hem omdat zijn ondertitel van zijn blog 'een beetje prutsen' is.
b. Never a dull moment. Omdat dit een heel afwisselend en persoonlijk blog is.
c. De informatiegebruiker. Omdat ze in haar profiel schrijft dat haar favoriete films Fargo en Magnolia zijn.

De opdracht wordt iets aangepast en luidt:
  1. Als je boek was wat zou de titel zijn?
  2. Hoe ziet de omslag van jouw boek eruit?
  3. Pak een willekeurig boek, sla blz. 123 open, neem de vierde zin. Geef aan wat deze zin met jouw boek te maken heeft. ( Je kan ook beschrijven wat deze zin over jouw blog zegt)

Nu maar hopen dat deze meme niet te verweesd achter blijft.

links:
TedTalk van Richard Dawkins over atheisme en Design of Life.
'Meme myself en I' artikel van Susan Blackmore in Newscientist.
Noorderlicht over memen.

donderdag 6 december 2007

en dan doe je zo je best.



Volgens Google Analytics hebben de afgelopen maand 0 bezoekers deze site bezocht en diegene heeft 1 bezoek gebracht, wat op zich al een prestatie is natuurlijk.
Visueel springt dat ene bezoek op 17 november er wel uit.


Omdat bloggen sowieso natuurlijk een tamelijk narcistisch gebeuren is heb alvast voor mijzelf een kerstcadeau bedacht.

Dit cadeau komt heel toepasselijk van infostatics bij onder het onderwerp: '20 most wanted Christmas gifts for the info-addicted'. Een portret van mijn eigen DNA-profiel wil ik wel hebben. Zie de foto hier onder.






Google Analytics is gelukkig niet de enige manier een blog te analyseren.
Marina Noordegraaf heeft mij een aantal maanden geleden nog een link gestuurd van ReadyMyMood waarin de stemming van een blog wordt geanalyseerd en dan vertaald in een bloem.


My Flower

Leucospermum
symbool van melancholie en verlangen


En om mijn blog te pushen kan ik altijd nog de hulp van Cataplt inroepen. Volgens de makers is het een web2.0 toepassing waarbij al je vrienden in een keer benadert via de mail, maar het lijkt mij eerder een betaalde spamsite.
Je kan in drie eenvoudige stappen tot vijfduizend mensen in een keer via de mail benaderen. Vijfduizend is een heleboel, alleen Barbra Streisand heeft zoveel vrienden.


Ik kwam deze site tegen via Listo.com waarbij web2.0 applicaties en -overzichten door bezoekers gedeeld worden. Listo is een leuke site om door te spitten ondanks dat er ook veel van hetzelfde is zoals de talloze fotoshare-sites.
Maar ook grappige sites zoals DesignMyRoom waarbij je suggesties voor de inrichting van je eigen kamer aan het brede publiek kan vragen. En ik moet eerlijk zeggen dat MyTeamCaptain een groot 'dit gaat te ver'-gehalte heeft, maar de faciliteiten van deze site kan ons volleybalteam wel gebruiken.

Nog even een nagekomen vraag in het kader van de krakerscompetie:
Kan iemand de berichten over La Streisand achterhalen waar over een intiem feestje met honderden van haar vrienden werd geschreven? Ik wilde een link daarover in deze post zetten, maar kon het niet vinden. En het is inmiddels met de informatiebehoefte zodanig gesteld dat ik op alle vragen antwoord wil, hoe triviaal de vragen ook zijn.


zondag 15 juli 2007

10 jaar blogs

Edwin Mijnsbergen noemt vandaag in een mooi artikel de geschiedenis van de blogs. The Wall Street Journal heeft een uitgebreid achtergrond verhaal.



 
Bookmark and Share