zaterdag 28 mei 2011

CV's tekenen

Deze week mocht ik als lid van de sollicitatiecommissie optreden. We hadden onverwacht veel respondenten; 113 brieven maar liefst. En hoe gaat dat dan met deze brieven? We stelden onze criteria vast, versterkten deze criteria en van daaruit screenden we de cv's zodat er op het laatst een behapbaar aantal brieven overbleef.
Ik merkte dat bij een zo'n groot aantal cv's het moeilijk is om snel en nauwkeurig te screenen. Veel mensen hebben overlappingen in hun werkverleden, ze hebben hobby's waarin ook relevant werk te vinden is, soms is het onduidelijk wanneer de stage ophield en het werk begon, enzovoort.

Kortom, een cv lijkt heel handig om te lezen maar het is vaak een ratjetoe aan informatie.
Het is veel handiger om al deze data te visualiseren.

Waarom gebruiken we geen tijdlijn? In een oogopslag kun je zien waar en hoe lang iemand werkte. Met kleur of plaats in de tijdlijn zou het belang en status van de functie nog kunnen worden versterkt. Was het een stage, was het betaald werk, was het onbetaald werk, was het een project? (Waarbij ik zeker niet wil zeggen dat betaald werk altijd belangrijker is dan onbetaald werk, vaak juist niet.)

Eigenlijk is een tekstuele cv helemaal uit de tijd.

LinkedIn Connection Timeline

Edwin wees me op een tool van LinkedIn. De LinkedIn Connection Timeline genereert een tijdlijn van je cv.
Handig.
Wat je ziet is inderdaad een tijdlijn van de cv zoals die op LinkeIn staat. Ik mis daarbij nog wel de vrijetijdsbestedingen en ik zou graag zelf met een kleurtje het een en ander versterken.
En dat er nu de 'vrienden' van LinkedIn bij staan, hoeft voor mij niet. (Maar lees Edwins blog maar waarom dat wel leuk is.)

De LinkedIn visualisatie kan worden doorgestuurd. Mijn toekomstige werkgevers krijgen het zo een stuk gemakkelijker met het lezen van mijn werkverleden.

Zelf een andere tijdlijn maken:
Preceden

Geen opmerkingen:

 
Bookmark and Share